Connexxion verduurzaamt en heeft de benzineslurper ingewisseld voor de elektrische bus. Aan Consolid de taak om met een doeltreffende wervingscampagne de bestuurdersstoelen te vullen met de chauffeurs van de toekomst om zo samen met Connexxion hun groene missie te volbrengen.
Zo’n elektrische bus is een sterk staaltje techniek op wielen. De bestuurdersstoel van een elektrische bus heeft veel weg van een cockpit door alle slimme meters die je helpen zuinig te rijden. En net als in een vliegtuig kun je ook niet onderweg ‘even naar de pomp’ als je door onverwachte omstandigheden ineens zonder brandstof komt te zitten.
Aan Consolid de taak om 200 nieuwe chauffeurs te vinden of op te leiden. Chauffeurs die niet terugdeinzen voor deze nieuwe manier van vervoeren in een vervoersmiddel dat steeds meer weg heeft van een airbus dan een bus op de weg. En daar zat ‘m gelijk ook de crux: waarom heeft een piloot eigenlijk een andere status dan een buschauffeur, die, even kort door de bocht (pun intended!) hetzelfde werk doet?
We stelden onszelf de vraag:
‘Moeten we niet eerst het imago van de buschauffeur een ‘boost’ geven,
voordat we effectief kunnen gaan werven?’
Niemand is hetzelfde. Zo ook de chauffeurs van de toekomst niet. De klassieke buschauffeur ‘Fred Teeven’ is er straks niet meer om ons rond te rijden. De chauffeur van de toekomst is uit ander hout gesneden. De één brengt graag zoveel mogelijk tijd door met het gezin en de ander reist naast het werk ook graag de wereld over. Kortom, de 40-urige werkweek is niet meer van deze tijd en aandacht voor andere werkvormen is op zijn plaats. Precies die groep arbeidskrachten, en hun onderlinge verschillen en overeenkomsten, was het startpunt van de wervingscampagne, waarin we zeven nieuwe doelgroepen aanspreken. Van parttimers tot inkomen-verbeteraars. En van studenten tot 55+’ers. Van Teeven naar De Zeven dus.
Geïnspireerd op de klassieke western ‘The Magnificent Seven’, waarin één revolverheld zes anderen met unieke vaardigheden en eigen motivaties om te helpen zoekt om een mijnstadje te bevrijden, creëerden we de campagne: ‘Join the Future Connexxion!’.
In de wervingscampagne staan de toekomstbestendige helden in het OV centraal. Meet The Magnificent Seven: de Multi-tasker, de Part-timer, de Starter, de Money-maker, de Student, de Mentor en de Upgrader. Zeven individuen die vanuit hun eigen unieke beweegredenen gezagvoerders in de bus van de toekomst worden! In de campagne kloppen we het stof van het chauffeursvak af, schetsen we een reëel beeld van een toekomstbestendige buschauffeur en laten we zien dat er voor elk type mens plek is op de bus.
Of je nu wilt of niet: om de wervingscampagne kwam je niet heen. We maakten 8 key-visuals, 5 interbest masten, diverse advertenties voor print, maar de OV-helden waren ook te zien in een video trailer en te horen op Slam FM en 100% NL. Ook is er een online campagne op poten gezet, bestaande uit social media ads en een direct mailing. Een volledige wervingscampagne waar je geen speld tussen kon krijgen. Zo vond ook de top van Connexxion. We kregen de opdracht om drie directieleden in de campagne te ‘integreren’. In die hoedanigheid presenteerden zij de campagne eerst intern aan het eigen personeel, om vervolgens als één vuist de buitenwereld kennis te laten maken met … The Future Connexxion!
Met een succesvolle wervingscampagne heeft Consolid 200 chauffeurs met toekomstperspectief weten aan te trekken. Samen met hun ‘Magnificent Seven’ kan Connexxion nu vol vertrouwen hun groene doelstellingen nastreven.
Benieuwd hoe een je een goede wervingsstrategie opzet? Dat snappen we! Speciaal daarom hebben we een unieke roadmap voor een succesvolle wervingscampagne voor je klaargezet. Download ‘m gratis en zet ook zelf de eerste stap naar succesvolle werving!