Bij Unframed proberen we altijd de vraag achter de vraag te vinden. Want alleen dan kan je tot de beste oplossing komen.
Om tot de vraag achter de vraag te komen is een eerste gesprek soms niet voldoende. Vaak moeten we wat dieper in het vraagstuk en de organisatie duiken. Dat pakken we aan met een Discovery onderzoek.
Stel je voor: de website van je organisatie is sterk verouderd. Tijd voor vernieuwing dus. Je gaat met Unframed het eerste gesprek in en al snel krijg je de vraag: Waarom heb je eigenlijk een website nodig?
Het antwoord lijkt voor de hand te liggen, internet is tenslotte niet weg te denken uit het dagelijks leven. Maar als je de vraag iets dieper analyseert vanuit de doelstellingen die je organisatie en/of klanten hebben, dan kan een compleet en in de juiste prioriteit samengesteld antwoord best uitdagend zijn. Met een Discovery helpen we je bij Unframed op weg in het formuleren van de juiste uitgangspunten. Om daarna tot de juiste opdracht te komen.
Of het nu om een nieuwe website, een positionering of ander vraagstuk gaat, vaak is het slim om aandacht te besteden aan een Discovery. Soms bestaat die uit één sessie, waarin we met de juiste mensen aan tafel tot de kern proberen te komen. Maar het kan ook zijn dat we samen kiezen voor een wat meer stappen, waarbij we bijvoorbeeld kijken naar externe factoren in de markt, zoals concurrentie, klantprofielen of trends.
Een Discovery onderzoek kan alle kanten opgaan. Maar ze hebben altijd hetzelfde doel: de juiste basis leggen voor een goed uit te voeren project. Om je nog iets beter een idee te geven, beschrijven we hier een aantal globale discovery exercities voor verschillende diensten:
We organiseren een deep-dive sessie van circa 3 uur met bijvoorbeeld een product manager, een marketeer, een account manager en een technicus.
Tijdens deze sessie zoomen we in op de eigenschappen van het product, beweegredenen van de huidige doelgroep, potentiële nieuwe doelgroepen, mogelijke alternatieven in de markt, sterktes en zwaktes, doelstellingen van de organisatie en nog veel meer.
We kijken naar je huidige digitale oplossing en naar de doelen van je organisatie en gebruikers, om vervolgens samen te bepalen welke problemen je graag opgelost ziet en op welke manier dat het beste zou kunnen werken.
Vervolgens brengen we prioriteit en impact in kaart waarmee er een basis voor een ontwikkelroadmap ligt om verder te realiseren.
We gaan met verschillende medewerkers en kandidaten in gesprek om er achter te komen welke drijfveren er zijn om elke dag aan het werk te gaan, zowel bij de organisatie als bij de kandidatenpool.
De in kaart gebrachte drijfveren combineren we vervolgens met elkaar tot een sterk fundament voor storytelling waarmee we een communicatiestrategie kunnen realiseren die niet zomaar uit de lucht gegrepen is.
We houden verschillende interviews door alle lagen van de organisatie heen om een zo gespreid en representatief mogelijk beeld te krijgen van het bedrijf. Daarnaast spreken we nog enkele klanten en doen we een concurrentieanalyse om ook de externe positie en imago van de organisatie in kaart te brengen.
Op basis van deze inzichten schetsen we de eerste sterktes en zwaktes van het huidige merk met een bijpassende vervolgaanpak die aansluit op wat er nodig lijkt om het nieuwe merk goed neer te zetten.
Benieuwd hoe we d.m.v. een discovery het vraagstuk binnen jouw organisatie verder in kaart kunnen brengen? Neem contact op met Daniel, Strategy Director bij Unframed!
Of je nu helemaal voor ogen hebt wat je zoekt of eerst even van gedachten wilt wisselen:
Bellen, mailen, connecten via LinkedIn of plan gewoon meteen een afspraak met hem in!